Hur webbdesign Påverkar Kundupplevelsen

Idag är en webbplats en av de viktigaste kanalerna för företag att kommunicera med sina kunder. En betydande del av potentiella kunder lär sig om ett företag och dess erbjudande från dess webbplats, och deras beslut om de vill bli företagets kunder eller inte baseras ofta på deras intryck av det.

Professionellt utförd design ger många fördelar för deras företag, från ett ökat antal leads till bättre sökmotorsynlighet. Låt oss ta en närmare titt på alla viktiga aspekter av hur en webbplats design påverkar kundupplevelsen.

Helhetsintryck

Först och främst påverkar webbdesign utseendet på en webbplats. Det är svårt att nog betona vikten av ett trevligt första intryck på den övermättade marknaden.

Om en besökare fångas av en webbplats estetik, tycker om enkel navigering och känner att dennes smak och preferenser stämmer överens med ett varumärkes vision, kommer chansen att de bestämmer sig för att göra ett köp eller lämna sina kontaktuppgifter tiodubblas. För många kunder är ett varumärkes positionering lika viktig som dess produkter, och bra webbdesign är det bästa sättet att göra rätt intryck.

Sidladdningshastighet

Mängden tid det tar för en webbplats att ladda alla nödvändiga element kallas dess laddningshastighet. Statistik visar att de flesta besökare tenderar att lämna en webbplats om det tar mer än 2 sekunder att ladda. Dessutom är laddningshastighet ett av kriterierna för sökmotorranking. Snabbare hosting, optimerad infrastruktur, komprimering av visuellt innehåll, undvika onödig CSS och JavaScript och effektivisera HTML-kod är några strategier som kan hjälpa en webbplats att få en kort laddningstid och attrahera fler besökare.

Mobilfokuserad UX

I dag genererar mobila enheter mer än hälften av den globala internettrafiken. Med tanke på detta är det givet att din webbplats UI och UX bör vara optimerade för smartphones och surfplattor. Dessutom är en webbplats mobil ett av rankningskriterierna för sådana sökmotorer som Google och Bing.

Det finns två huvudsakliga sätt att göra en webbplats bättre optimerad för mobilanvändning: medan responsiv design baseras på idén att justera storleken på gränssnittselement och deras layout baserat på en enhets skärmstorlek, använder den adaptiva metoden en uppsättning fasta layouter, använda den mest lämpliga beroende på enhetens skärmdimensioner. Båda tillvägagångssätten har för- och nackdelar, och mobiloptimering av en webbplats ger bättre resultat om den utförs av webbdesignexperter med relevant expertis.

Insiktsfull analys och A/B-testning

Även om det är ett steg att bygga en vacker responsiv webbplats räcker det sällan att bara starta den och luta sig tillbaka. För att framgångsrikt attrahera kunder måste ett varumärke utforska vilka tillvägagångssätt, innehåll och designlösningar som ger bättre resultat och som föredras av publiken.

Ett viktigt steg i webbdesignprocessen, att integrera en webbplats med analysverktyg och genomföra A/B-tester av webbsidor hjälper till att få värdefulla insikter om besökare och göra en webbplats mer effektiv för att uppnå affärsmål.

Sådana analysverktyg som Google Analytics tillhandahåller information om en webbplats målgrupp, till exempel demografi, geografisk plats och besöksfrekvens. Den visar också hur ofta besökare går till varje sida på en webbplats och kan användas för att förbättra innehållsstrategi eller produktkort.

A/B-testning avser att utveckla en liknande webbsida på två olika sätt och upptäcka vilken version som är mer effektiv för att uppnå affärsmål.

Till exempel kan en version av ett produktkort för en dammsugare annonsera fri frakt med ett slutpris på 1500 kr, medan en annan kan visa varans kostnad som 1000kr och ge fraktpriser senare under utcheckning.

Data som tillhandahålls av analyser och A/B-tester hjälper företag att bättre förstå kunder, deras beteende och faktorer som påverkar deras beslut, så det är ytterst viktigt att använda båda delarna i din webbplats design.

By Triforce

Lämna ett svar

Relaterade artiklar